Zapraszamy:

bpmonki@wp.pl

85 716 27 43

UTW w Krainie Otwartych Okiennic

29.05. seniorzy o otwartych umysłach udali się do Krainy Otwartych Okiennic. Jest to szlak wiodący przez trzy unikatowe pod względem architektonicznym wsie: Trześcianka, Soce i Puchły. Są to miejscowości położone w dolinie Narwi i jej dopływu Rudni. Specyfiką ich zabudowań są kunsztowne zdobienia drewnianych domów. Bogato dekorowane i malowane jaskrawymi kolorami są okiennice, wiatrownice, narożniki, a także elewacja i szczyty. Ornamentyka ta jest niespotykana w innych regionach Polski i nawiązuje do zdobnictwa stosowanego w rosyjskim budownictwie ludowym (wpływ bieżeństwa). Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania kościoła p.w. św. Piotra i Pawła w Zabłudowie, obejrzeliśmy też z zewnątrz cerkiew prawosławną. Dalej udaliśmy się do wsi Soce i Trześcianka, gdzie oprócz wspaniale zdobionych domów obejrzeliśmy też XIX- wieczną cerkiew prawosławną p.w. Michała Archanioła. Najpiękniejszą jednak cerkwią okazała się ta w Puchłach p.w. Opieki Matki Bożej. Ks. Sławomir Troc opowiedział nam o jej historii i o prawosławiu ogólnie. W Rybołach zwiedziliśmy Muzeum Kultury Materialnej "Baćkauszczyzna", później pojechaliśmy do Wojszek (gm. Juchnowiec Kościelny), gdzie z bliska mogliśmy przyjrzeć się pięknym okiennicom, wiatrownicom i szczytom, a przede wszystkim porozmawiać z mieszkańcami. Pozostali tam jedynie starsi mieszkańcy, którzy są bardzo samotni i wręcz wyglądają kontaktu z innymi ludźmi. Zachowały się tu tradycyjne ławeczki przed domami i tradycyjna życzliwość i ciekawość gościa. Tam się czas naprawdę zatrzymał. Wsie są wysprzątane, każdy dom otoczony kwiatami i krzewami. Dziękujemy Panu Tadeuszowi Skutnikowi za pokazanie nam tego zakątka i za przekazaną wiedzę.

Wiesława Filipkowska

Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie niezgodnie z licencją Biblioteki Publicznej w Mońkach jest zabronione.